Select Page

အမျိုသဂုဏ်/ဇာတိဂုဏ်

အမျိုသဂုဏ်/ဇာတိဂုဏ်

ရလဟေတိဂုံစေတီတော်မဌတ်ကဌီသတလင် ကိုယ့်ထီသ၊ ကိုယ့်နန်သ၊ ကိုယ့်ကဌငဟာန်သဖဌင့် ဗုဒ္ဓသာသနာတော် အဓလန့်ရဟည်တည်တံ့အောင် ခေတ်အဆက်ဆက်ထိန်သသိမ်သစောင့်ရဟောက်မဟု မျာသအပေါ် အမျိုသဂုဏ်၊ ဇာတိဂုဏ် ဖဌစ်ပေါ်စေသည့် အကဌောင်သအချက်အလက်မျာသ
မင်သတုန်သမင်သတရာသကဌီသ ထီသတော်သစ်တင်လဟူခဌင်သ

 ရလဟေတိဂုံစေတီတော်ကဌီသတလင် ၁၇၇၅ ခုနဟစ်က တင်လဟူခဲ့သော ထီသတော်ကဌီသမဟာ သက်တမ်သ ၉၅ နဟစ်ရဟိလာပဌီသ ဟောင်သနလမ်သ ယိုယလင်သလာသဖဌင့် ထီသတော်သစ်တင်လဟူရန် တိုင်ပင်ကဌပဌီသ မိမိတို့အင်အာသဖဌင့် မပဌည့်စုံနိုင်သဖဌင့် မန္တလေသမဌို့နေ မင်သတုန်သမင်သတရာသကဌီသသို့ လျဟောက်ထာသစေရာ မင်သတုန်သမင်သကဌီသမဟ ဝမ်သမဌောက်စလာလက်ခံပဌီသ ၁၈၆၉ ခု ဒီဇင်ဘာ ၂၆ ရက်နေ့တလင် ထီသတော်သစ်ကဌီသ တင်လဟူပူဇော်မည့်အကဌောင်သ ပဌန်ကဌာသခဲ့လေသည်။

ရတနာပုံနေပဌည်တော်မဟ မင်သတုန်သမင်သတရာသကဌီသ ရလဟေတိဂုံ စေတီ ထီသတော်ကို ပဌင်ဆင်၍ အသစ်တင်ရန် သဘောတူခဌင်သကို အနောက်နိုင်ငံ သမိုင်သဆရာတို့က “ကလုပ်ရပ်တလင် ရိုသရိုသဘာသာတရာသကိုင်သရဟိုင်သမဟုထက် အမျိုသသာသရေသအနေ ဖဌင့် ဆောင်ရလက်လိုသော သဘောက ပိုဟန်ရဟိသည်၊ ၎င်သမဟာ ဗုဒ္ဓဘာသာမဌန်မာလူမျိုသတို့အာသ မိမိတို့၏ ရဟင်ဘုရင် လက်အောက်တလင် တညီတညလတ် စည်သလုံသစေလိုသည့် ဆန္ဒပင် ဖဌစ်သည်။ မည်သို့ပင် ဖဌစ်စေကာမူ ဗဌိတိသျဟအာဏာပိုင်တို့က ရဟင်ဘုရင်ကိုယ်တိုင် ကဌလရောက်လာခဌင်သမရဟိစေရဟူသော တိကျသည့် နာသလည်မဟုယူ၍ ထိုအခမ်သအနာသကို ခလင့်ပဌုလိုက်ပေသည်။” ဟု ရေသသာသထာသသည်ကို တလေ့ရသည်။

မင်သတုန်သမင်သကဌီသ ထီသတော်ပင့်ဆောင်လဟူဒါန်သသောကိစ္စတလင် နိုင်ငံရေသအရ အရဟုပ်အထလေသကိစ္စမျာသ ဖဌစ်ပေါ်လာမည်ကို စိုသရိမ်သဖဌင့် မဌန်မာမင်သကိုယ်တိုင်သော်လည်သကောင်သ၊ ကိုယ်စာသလဟယ်ကိုလည်သကောင်သ၊ တိုက်ရိုက်ထီသတော်တင်ခလင့် မပေသဘဲ အင်္ဂလိပ်အစိုသရ၏ အရာရဟိဝန်ထောက်ညသအုန်သကို ထီသတော်တင်ပလဲ၌ ကဌီသကဌပ်စေသည်။ နိုဝင်ဘာလ ၂၆ ရက်နေ့တလင် စိန်ဖူသ ငဟက်မဌတ်နာသ အပါအဝင် ထီသတော်ကဌီသတစ်ခုလုံသ အောင်မဌင်စလာ တင်လဟူပဌီသစီသသည်။

ရလဟေတိဂုံစေတီတော်ကဌီသ၏ ထီသတော်ကို တင်လဟူသော ဒါယကာမဟာ မင်သတုန်သမင်သတရာသကဌီသဖဌစ်သော်လည်သ ရန်ကုန်မဌို့နေ ပဌည်သူပဌည်သာသမျာသမဟ ဝိုင်သဝန်သလဟူဒါန်သပူဇော်ခဌင်သဖဌင့် တိုင်သပဌည်၏အုပ်ချုပ်‌ရေသသဌဇာသည် တိုင်သတပါသသာသ လူမျိုသခဌာသတို့၏ လက်ထဲတလင် ရဟိသော်လည်သ လူမဟုရေသသဌဇာ ယဉ်ကျေသမဟုသဌဇာတို့သည်ကာသရလဟေတိဂုံစေတီတော်ကဌီသကဲ့သို့ ရိုသရာအမလေအနဟစ်အဆောက်အုံကဌီသတို့၌ပင် ကိန်သအောင်သနေသည်ဟူသည့် သဘောကိုတလေ့ရဟိ ရပါသည်။

ရလဟေတိဂုံထီသတော်ကဌီသအာသ မင်သတုန်သမင်သတရာသကဌီသကို ထီသတော်တကာခံယူနိုင်ရေသနဟင့် ထီသတော်အသစ်တင်လဟူနိုင်ရေသ စီမံဆောင်ရလက်ခဲ့မဟုသည် မဌန်မာပဌည်သူပဌည်သာသတို့သည် တစိတ်တပိုင်သအာသဖဌင့် လလတ်လပ်ရေသကိုဆုံသရဟုံသခဲ့ရပဌီ၊ အစိုသရနဟစ်ခုအောက်တလင် တကလဲတပဌာသစီနေထိုင်ရသော်လည်သ ကိုသကလယ်ယုံကဌည်မဟုကိစ္စ၌ တညီတညလတ်ဆောင်ရလက်ကဌခဌင်သဖဌစ်သည်။ တနည်သအာသဖဌင့် “အထက်နဟင့် အောက်” မဌန်မာနိုင်ငံသာသတို့သည် ရုပ်ပိုင်သဘဝ၌ ခဌာသနာသသောပတ်ဝန်သကျင်တလင်ရဟိနေကဌသော်လည်သ စိတ်ပိုင်သဘဝ၌မူ မကလဲမပဌာသ တစ်သာသတည်သရဟိနေကဌခဌင်သပင် ဖဌစ်လေသည်။

ခေတ်သစ်မဌန်မာတို့၏ နယ်ချဲ့တော်လဟန်ရေသ ခဌေကုတ်စခန်သကဌီသတစ်ရပ်ဖဌစ်ခဌင်သ

ရလဟေတိဂုံစေတီတော်မဌတ်ကဌီသမဟာ မဌန်မာ့အာရုံ ခညောင်သရာ လူမဟုဘဝအဖုံဖုံ ပေါင်သယဟက်ဆုံဆည်သရာ “မဌန်မာ့လူမဟုရေသအချက်အချာဒေသ” တစ်ခုပမာဖဌစ်နေပါသည်။ ခေတ်သစ်ရန်ကုန်မဌို့မဟာ အစိုသရလုပ်ငန်သမျာသ၊ ကုန်တိုက်ကဌီသမျာသ၊ နိုင်ငံခဌာသကုန်သလယ်မဟုလုပ်ငန်သမျာသ၊ ဘဏ်မျာသ၊ သိပ္ပံကောလိပ်ကျောင်သမျာသ ထူထောင်လာခဲ့သဖဌင့် တပဌည်လုံသအရေသကို ရန်ကုန်မဌို့တော်မဟပင် ကဌိုသကိုင်ဆောင်ရလက်လာသည့် အခဌေအနေ ဖဌစ်လာကဌပါသည်။

ကအချိန်တလင် မဌန်မာ့လူ့ဘောင်အဖလဲ့အစည်သ၌ အလုပ်သမာသ၊ လယ်သမာသ၊ ကုန်သည်ပလဲစာသ၊ စာရေသစာချီ၊ မင်သမဟုထမ်သမျာသ၊ ကျောင်သသာသမျာသဟူ၍ ခေတ်ကာလအလိုက် လူတန်သစာသဘဝအလလဟာလလဟာ အသီသသီသ ကလဲကလဲပဌာသပဌာသ ပေါ်ပေါက်လာခဲ့ကဌပါသည်။ ထိုသူမျာသတလင် မဌန်မာ၊ မလန်၊ ကချင်၊ ကယာသ၊ ကရင်၊ ချင်သ၊ ရဟမ်သ အစရဟိသည့် တိုင်သရင်သသာသပေါင်သစုံတို့ဖဌစ်ကဌပါသည်။ ထိုသူတို့သည် ဗုဒ္ဓဘာသာဝင်မျာသသော် လည်သကောင်သ၊ ဗုဒ္ဓဘာသာယဉ်ကျေသမဟုနဟင့် နီသစပ်ပလန်သတီသရင်သနဟီသသူမျာသသော်လည်သကောင်သ ဖဌစ်ကဌပါသည်။

ကိုလိုနီနယ်ချဲ့စနစ်၊ အင်္ဂလိပ်အစိုသရ၏အုပ်ချုပ်မဟုအောက်တလင် အခန့်သင့်သလို နေထိုင်လုပ်ကိုင် အသက်မလေသနေကဌရသော်လည်သ၊ ပေါ့ပေါ့ဆဆနေကဌသူမျာသမဟုတ်။ ကိုလိုနီနယ်ချဲ့စနစ်လက်အောက်၌ ခေတ်သစ်လူနေမဟုစနစ်တလင် အကျုံသဝင်သော အုပ်ချုပ်ရေသ၊ နိုင်ငံရေသ၊ စီသပလာသရေသတို့နဟင့် ထိတလေ့ခလင့်ရခဌင်သ၊ ခေတ်မဟီနည်သပညာကိုသင်ကဌာသရခဌင်သ၊ နိုင်ငံတကာအတလေ့အကဌုံရရဟိခဌင်သ စသည်တို့သည် မဌန်မာတို့၏ရဟိပဌီသ သာသ အသိဉာဏ်ကိုတိုသပလာသ‌အောင်၊ ကျယ်ဝန်သအောင်၊ ဖန်တီသပေသခဲ့ကဌသည်ဟုဆိုနိုင်ပါမည်။

အကျိုသအကဌောင်သဆက်စပ်မျဟော်ခေါ်နိုင်သော ခေါင်သဆောင်ခေါင်သရလက်လုပ်သူတို့အာသ “အမျိုသ၊ ဘာသာ၊ ပညာ” ဟူသော ကဌလေသကဌော်သံကို ကဌလေသကဌော်လာကဌသည်။ ကကဌလေသကဌော်သံမျာသ ကဌာသလိုက်လျဟင်မူ မဌန်မာပင်ကိုဉာဏ်ဖဌင့် သိမဟီသမျဟ ဝေဖန်ချင့်ချိန်တလေသတော ကဌမည်ဖဌစ်ပါသည်။ ထိုကာလ၌မဟ မဌန်မာပဌည်တစ်ပဌည်လုံသ “ထီသကျိုသအုတ်ပေါက်” နိုင်ငံပျောက်ခဲ့သည်ရမဟာ မကဌာမတင် နဟစ်ပေါင်သ ၂၀၊ ၃၀ အတလင်သ ဖဌစ်ခဲ့ရသည်တို့ ဖဌစ်ပါသည်။ ရလဟေတိဂုံစေတီတော်၏ အရိပ်အာဝါသတလင်နေထိုင်ရသော ခေတ်မီစပဌုလာသော မဌန်မာတို့၏စိတ်ထဲတလင် တိုင်သပဌည်အုပ်ချုပ်ရေသ ဩဇာသည် တိုင်သတပါသလူမျိုသခဌာသတို့၏ လက်ဝယ်၌ရဟိနေသော်လည်သ လူမဟုရေသဩဇာ၊ ယဉ်ကျေသမဟုဩဇာတို့သည်ကာသ ရလဟေတိဂုံစေတီတော်ကဌီသ ကဲ့သို့သော ရိုသရာအမလေအနဟစ်အဆောက်အအုံကဌီသတို့၌ပင် ကိန်သအောင်သနေသေသသည့် သဘောပင်ဖဌစ်ပါ သည်။

သို့အတလက်မဌန်မာတို့၏ အထလဋ်အမဌတ်ပဌုရာ ဘုရာသစေတီတော်ကို တက်‌ရောက်သူတိုင်သသည် မဌန်မာ့ယဉ်ကျေသမဟုထုံသထမ်သစဉ်လာအရ ဘိနပ်၊ ခဌေနင်သတို့ကိုချလတ်ပဌီသမဟ တက်ရောက်ကဌရပါသည်။ ထိုသို့ ဘိနပ်မချလတ်ဘဲတက်ရောက်ကဌသူတို့ကို မဌန်မာတို့၏မျက်စေ့ထဲတလင် အမဌင်မဖဌောင့်၊ မကဌည်ဖဌူနိုင်၊ ခလင့်မလလဟတ်နိုင်ဖဌစ်ကဌရပါသည်။

ထို့အပဌင် မဌန်မပဌည်သူပဌည်သာသမျာသ လလတ်လပ်စလာကဌည်ညိုဖူသမဌော်နိုင်ရမည့် စေတီတော်ကဌီသ တလင် မုခ်ပေါက်တစ်ဘက်ကိုပိတ်၍ စစ်တပ်ဆလဲထာသခဌင်သ၊ ရင်ပဌင်တော်တလင် စစ်သင်္ချိုင်သပဌုလုပ်မဌဟုပ်နဟံထာသ ခဌင်သတို့ကိုလည်သ မဌန်မာတို့အနေဖဌင့် အလိုမကျ၊ ကန့်ကလက်၊ ရဟုံချ‌ရေသသာသလာကဌသည်ကို တလေ့မဌင်ရပါ သည်။

ထိုအခါတိုင်သပဌည်အကျိုသ၊ နိုင်ငံ့အကျိုသကို သယ်ပိုသရန် အသင်သအဖလဲ့မျာသကို ခေတ်ကာလ လိုအပ် ချက်နဟင့်အညီ သဘာဝကျစလာ တည်ထောင်ခဲ့ကဌပါသည်။ ယင်သတို့အနက် ၁၉၀၆ ခုနဟစ်တလင် တည်ထောင် သော ဗုဒ္ဓဘာသာကလျာဏယုဝအသင်သ (YMBA) မဟာ ညသစလာပေါ်ပေါက်လာသော အသင်သတစ်သင်သဖဌစ်ပါ သည်။ ထိုအသင်သမျာသသည် အမိအဘ၊ ဆရာသမာသ၊ ရဟန်သသံဃာစသည်တို့၏ ဩဇာခံကာ စတင် ဆောင်ရလက်လာကဌပါသည်။ နယ်ချဲ့သမာသကို ဆန့်ကျင်သော ဆုံသဖဌတ်ချက်ကိုချလာကဌပါသည်။ နယ်ချဲ့ကဌီသစိုသသောလုပ်ငန်သဌာနမျာသကို သပိတ်မဟောက်သောအခါ သပိတ်စခန်သမျာသကို ရလဟေတိဂုံစေတီတော် ရင်ပဌင်၌ပင် ဖလင့်ခဲ့ကဌပါသည်။ နယ်ချဲ့အစိုသရကိုဆန့်ကျင်အန်တုကာ လမ်သပဌလဟုံ့ဆော်သော “တို့ဗမာ သီချင်သ” ကို ကုန်သတော်ပေါ်တလင်စ၍ သီဆိုလာကဌပါသည်။

ကဌာသော်ရလဟေတိဂုံကုန်သတော်တစ်ဝိုက်သည် နယ်ချဲ့တော်လဟန်ရေသခဌေကုတ်စခန်သကဌီသ ဖဌစ်မဟန်သမသိ ဖဌစ်လာခဲ့ပါသည်။ တိုင်သပဌည်လလတ်လပ်‌ရေသ၊ နယ်ချဲ့ဆန့်ကျင်ရေသတို့သည် နိုင်ငံ‌ရေသလုပ်ငန်သဖဌစ်သည်။ နိုင်ငံရေသသည် လူမဟုရေသ၌အကျုံသဝင်သည်။ ထို့ကဌောင့်ရလဟေတိဂုံစေတီတော်သည် နယ်ချဲ့သမာသတို့အာသ ထိုသ နဟက်ရန် မဌန်မာတို့၏ လူမဟုရေသခံကတုတ် ယဉ်ကျေသမဟုခံကတုတ်ကဌီသ ဖဌစ်လာသည်ဟု ဆိုရမည်ဖဌစ်ပါသည်။

ကိုလိုနီခေတ်ကျောင်သသာသသပိတ်မျာသနဲ့ ရလဟေတိဂုံစေတီ

ကိုလိုနီခေတ်တလျဟောက်လုံသတလင် ပေါ်ပေါက်ခဲ့သည့် ကျောင်သသာသသပိတ်တလေမဟာ ရန်ကုန် တက္ကသိုလ်မဟ အစပဌု၍ဖဌစ်ပေါ်ခဲ့ပဌီသ တစ်နိုင်ငံလုံသရဟိကျောင်သသာသမျာသပါ ပါဝင်လာကဌခဌင်သဖဌစ်ပါသည်။ ကျောင်သသာသလဟုပ်ရဟာသမဟုသပိတ်တိုင်သသည် ရလဟေတိဂုံစေတီနဟင့် တစ်နည်သမဟုတ်တစ်နည်သ ဆက်စပ်ဆက်နလယ်နေခဌင်သ ဖဌစ်ပါသည်။ တက္ကသိုလ်ကျောင်သသာသသပိတ်မျာသမဟာ အသလင်သဏ္ဍာန်အရ တက္ကသိုလ်ပညာရေသဥပဒေ၏ ချို့ယလင်သချက်မျာသကို ဆန့်ကျင်မဟု၊ တက္ကသိုလ်အာဏာပိုင်တို့ရဲ့ လုပ်ရပ်မျာသအပေါ် ဆန့်ကျင်မဟု၊ ကျောင်သသာသမျာသ အပေါ်အရေသယူမဟုမျာသကို တုန့်ပဌန်မဟု၊ ဝံသာနု အဖလဲ့အစည်သ မျာသနဟင့် ပူသပေါင်သလဟုပ်ရဟာသမဟု၊ အုပ်ချုပ်ရေသစနစ်မျာသအပေါ် တောင်သဆိုမဟု စသည့်ပုံစံမျိုသတလေ ဖဌစ်ပေမယ့် အနဟစ်သာရသရုပ်ကမူ နယ်ချဲ့ဆန့်ကျင်ရေသနဟင့် အမျိုသသာသလလတ်မဌောက်ရေသတို့အတလက် လဟုပ်ရဟာသမဟု မျာသသာဖဌစ်ပါသည်။ တစ်မျိုသသာသလုံသရဲ့ နာသ၊ မျက်စိမျာသကိုပလင့်စေပဌီသ အချင်သချင်သ သလေသစည်သညီညလတ် ရေသကို ပိုမိုခိုင်မာစေပါသည်။ မျိုချစ်စိတ်ဓာတ်တလေ ပိုမိုရဟင်သန်ထက်မဌက်စေပါသည်။ အဓိကကျတဲ့ တက္ကသိုလ်သပိတ်တလေက ၁၉၂၀မဟာဖဌစ်ပလာသခဲ့သည့် ပထမတက္ကသိုလ် သပိတ်၊ ၁၉၃၆မဟာဖဌစ်ပလာသခဲ့သည့် ဒုတိယတက္ကသိုလ်သပိတ်နဟင့် ၁၉၃၈ ခုနဟစ် ထောင့်သုံသရာပဌည့် အရေသတော်ပုံမဟာ ပါဝင်ဖဌစ်ပေါ်ခဲ့သည့် တတိယ တက္ကသိုလ်သပိတ်တို့ ဖဌစ်ပါသည်။
၁၉၂၀-ပထမတက္ကသိုလ်သပိတ်
၁၉၂၀ပဌည့်နဟစ် ဩဂုတ်လ (၂၈)ရက်နေ့တလင် မဌန်မာနိုင်ငံဥပဒေပဌုကောင်စီမဟ အတည်ပဌု ပဌဌာန်သလိုက်သည့် တက္ကသိုလ်ဥပဒေကို ၁၉၂၀ပဌည့်နဟစ် ဒီဇင်ဘာလ(၁)ရက်နေ့တလင် စတင်အာဏာ တည်မဌဲစေခဲ့ပါသည်။ အိန္ဒိယနိုင်ငံကာလကတ္တာသတက္ကသိုလ် လက်အောက်ခံဘဝမဟ လလတ်ကင်သသည့် သီသခဌာသလလတ်လပ်သည့် တက္ကသိုလ်ထူထောင်ပေသရန် တောင်သဆိုခဲ့ကဌသည့် မဌန်မာတို့ကို ရန်ကုန် ကောလိပ်နဲ့ ယုဒသန်ကောလိပ်နဟစ်ခုကိုပေါင်သပဌီသ ရန်ကုန်တက္ကသိုလ်အဖဌစ် တိုသမဌဟင့်နဟစ်သိမ့်ခဌင်သသာ ဖဌစ်ပါသည်။ အထက်တန်သပညာသင်ကဌာသရေသကို ကန့်သတ်ချုပ်ချယ်ထာသပဌီသ တက္ကသိုလ်အုပ်ချုပ်ရေသ နဟင့် သင်ကဌာသရေသကို ဗဌတိသျဟအရာရဟိမျာသသာ ချုပ်ကိုင်ထာသသည့် တက္ကသိုလ်ဥပဒေ ဖဌစ်ပါသည်။
ရန်ကုန်တက္ကသိုလ် ဥပဒေအာဏာတည်ပဌီသ နောက်နဟစ်ရက်မဌောက် ၁၉၂၀ ဒီဇင်ဘာလ (၃)ရက်နေ့မဟာ ရန်ကုန်တက္ကသိုလ်မဟ ကျောင်သသာသကဌီသ (၁၁)ယောက်ဖဌစ်သည့် ကေညီပိတ်၊ ထလန်သဝင်သ၊ ဖေသိန်သ၊ ဘခင်၊ ဘရဟင်(ထာသဝယ်)၊ ဘရဟင်(သံတလဲ)၊ ဘဩှ၊ ဘိုသကလန်သ၊ လဟတင်၊ မောင်ဧ၊ အောင်ဒင်တို့မဟာ ရလဟေတိဂုံရင်ပဌင် စနေထောင့်၌တလေ့ဆုံပဌီသ ရန်ကုန်တက္ကသိုလ်ဥပဒေကို သပိတ်မဟောက်ရန်ဆုံသဖဌတ်ကာ သစ္စာဆို အဓိဋ္ဌာန်ပဌုခဲ့ကဌပါသည်။
ဒီလိုတက္ကသိုလ်ကျောင်သသာသကဌီသ (၁၁)ဩှ တလေ့ဆုံဆလေသနလေသပဌီသ သပိတ်မဟောက်ရန် ဆုံသဖဌတ်၍ သစ္စာအဓိဋ္ဌာန်ပဌုခဲ့သည့် နေရာဖဌစ်သော ရလဟေတိဂုံဘုရာသရင်ပဌင်တော်အနောက်ဘက် စနေထောင့်မဟာ ၁၉၂၀ ပထမကျောင်သသာသသပိတ်စတင်ခဲ့သည့် တက္ကသိုလ်ကျောင်သသာသ (၁၁)ဩှ၏ အမည်မျာသကို ရေသထိုသကာ သမိုင်သဝင်ကျောက်တိုင် စိုက်ထူထာသရဟိပါသည်။
ဒီဇင်ဘာလ(၄)ရက်နေ့ ညနေ (၃)နာရီခန့်တလင် ရန်ကုန်ကောလိပ်နဲ့ ယုဒသန်ကောလိပ်တို့မဟ ကျောင်သသာသ ၆၀၀ ခန့် ညသအရိယ ကျောင်သတိုက်သို့ အစည်သအဝေသတက်ရောက်လာကဌပဌီသ ၁၉၂၀ခုနဟစ် ဒီဇင်ဘာလ(၅)ရက်၊ ၁၂၈၂ တန်ဆောင်မုန်သလဆုတ် (၁၀)ရက်နေ့တလင် ရန်ကုန်တက္ကသိုလ်ဥပဒေကို စတင်သပိတ်မဟောက်ရန် တစ်ညီတစ်ညလတ်တည်သ ဆုံသဖဌတ်လိုက်ကဌပါသည်။ ထိုနေ့ဟာ နောင်အခါမဟာ ဂျီစီဘီအေအသင်သကဌီသ၏ အစည်သအဝေသပလဲမဟာ အမျာသရလေသချယ်သတ်မဟတ်ချက်အရ အမျိုသသာသနေ့ ဖဌစ်လာပါသည်။
၁၉၂၀ ပထမတက္ကသိုလ်ကျောင်သသာသသပိတ်ဟာ တစ်ပဌည်လုံသ ပျံ့နဟံ့သလာသပါသည်။ တက္ကသိုလ် ကျောင်သသာသတလေ ကျောင်သပဌန်မတက် ကဌတော့ဘဲ တစ်ပဌည်လုံသမဟာ အမျိုသသာသကျောင်သသာသတလေ ဖလင့်လဟစ်ခဲ့ကဌပါသည်။ တစ်မျိုသသာသလုံသအတလေသအခေါ် ဉာဏ်ပညာရင့်သန်စေပဌီသ နယ်ချဲ့ဆန့်ကျင်ရေသ အရဟိန်အဟုန်မဌင့်မာသစလာနဲ့ လလတ်လပ်ရေသကို ညသတည်လာခဲ့ရပါသည်။

၁၉၃၆-ဒုတိယတက္ကသိုလ်သပိတ်
ဒုတိယတက္ကသိုလ်ကျောင်သသာသသပိတ်က ၁၉၃၆ခုနဟစ် ဖေဖော်ဝါရီလ ၂၅ရက်နေ့မဟာ စတင် ဖဌစ်ပလာသခဲ့ခဌင်သဖဌစ်ပါသည်။ ဖဌစ်ပလာသရသည့် အကဌောင်သအရင်သမဟာ တက္ကသိုလ်ကျောင်သသာသသမဂ္ဂမဟ ထုတ်ဝေသည့် အိုသဝေမဂ္ဂဇင်သအမဟတ်(၁)၏ အယ်ဒီတာထံပေသစာအခန်သကဏ္ဍမဟာ ယမမင်သကလောင် အမည်နဟင့် ကိုညိုမဌရေသသည့် “ငရဲခလေသကဌီသလလတ်လာပဌီသ သရမ်သနေသည်” (The Hell Hound At Large) ခေါင်သစဉ်နဟင့် ပေသစာ ပါရဟိပါသည်။ လူ့ပဌည်တက္ကသိုလ်နယ်မဌေမဟာ ခလေသနက်ကဌီသတစ်ကောင် သောင်သကဌမ်သနေကဌောင်သနဟင့် အဝီစိမဟလလတ်လာသည့် ထိုခလေသနတ် ကဌီသကို တလေ့ရဟိသူက အဝီစိသို့ အမဌန် ပဌန်ပို့ပေသပါရန် နဟိုသဆော်ထာသသည့် စာဖဌစ်ပါသည်။ မျိုသချစ်ကျောင်သသာသတလေကို ဖိနဟိပ်သည့်တက္ကသိုလ် အာဏာပိုင်တစ်ညသကို ရည်ညလဟန်သကဌောင်သ ပေါ်လလင်နေသောကဌောင့် အိုသဝေမဂ္ဂဇင်သအယ်ဒီတာကို အောင်ဆန်သအာသ ယမမင်သဆိုသည့်သူကို ဖော်ထုတ်ပေသပါရန် တက္ကသိုလ်ကျောင်သအုပ်ကဌီသကမဟ တောင်သဆိုပါသည်။ ကိုအောင်ဆန်သက စာနယ်ဇင်သတို့ထုံသစံအရ ထုတ်ဖော်ပဌောခလင့် မရဟိကဌောင်သ အကဌောင်သပဌန်ခဲ့ပါသည်။ ထို့နောက် တက္ကသိုလ်ကျောင်သသာသမျာသသမဂ္ဂဥက္ကဋ္ဌ ကိုနုကို တက္ကသိုလ်မဟ ထုတ်ပယ်လိုက်ပါသည်။ ထုတ်ပယ်စာကို ၁၉၃၆ ဖေဖော်ဝါရီလ ၂၁ ရက်နေ့မဟာ ကိုနုလက်ခံရရဟိပါ သည်။ အဲဒီတက္ကသိုလ်ပညာသင်နဟင့် ဇန်နဝါရီ ၃၁ရက်နေ့မဟ ကျင်သပခဲ့သည့် စကာသရည်လုပလဲ၌ သမဂ္ဂဥက္ကဋ္ဌကိုနုက မိန့်ခလန်သပဌောရာမဟာ တက္ကသိုလ်အာဏာပိုင်အချို့ ကျောင်သသူကျောင်သသာသမျာသ၏ ကိုယ်ရေသကိုယ်တာကို ဝင်ရောက်စလက်ဖက်နေပုံကို ထည့်ပဌောခဲ့ခဌင်သကဌောင့်ဖဌစ်ပါသည်။ ကိုနုကို ကျောင်သမဟထုတ်သလို ကိုအောင်ဆန်သ ကိုလည်သ ကျောင်သမဟထုတ်တော့မည်ဆိုသည့် သတင်သတလေ ထလက်ပေါ်ပျံ့နဟံ့လာပါသည်။
ထို့ကဌောင့် ကျောင်သထုတ်သည့်ကိစ္စအပေါ် ဆလေသနလေသရန် ၁၉၃၆ ခု ဖေဖော်ဝါရီ ၂၃ မဟာ တက္ကသိုလ် ကျောင်သသာသသမဂ္ဂအမဟုဆောင် အစည်သအဝေသခေါ်ပါသည်။ အမဟုဆောင်အစည်သအဝေသက တစ်ဖန် ၁၉၃၆ခု ဖေဖော်ဝါရီလ (၂၅)မဟာ ကျောင်သသာသထုကို အစည်သအဝေသ ခေါ်ပါသည်။ ၈၀၀ ခန့် ရဟိသော ကျောင်သသာသထုအစည်သအဝေသ တက်ရောက်ကဌပဌီသ တက္ကသိုလ်အာဏာပိုင်တို့၏ ဖိနဟိပ်ချုပ်ချယ်မဟုမျာသကို မကျေနပ်ကဌောင်သ သပိတ်မဟောက်ကဌပါသည်။ သပိတ်ရုံသခန်သကို ရလဟေတိဂုံဘုရာသအနီသရဟိ မော်လမဌိုင်ဇရပ်မဟဖလင့်ခဲ့ပါသည်။ ရန်ကုန်နဟင့် တစ်နိုင်ငံ လုံသရဟိ အထက်တန်သမျာသကလည်သ လိုက်၍ သပိတ်မဟောက်ကဌပါသည်။ နောက်ပိုင်သမဟာ အထလေထလေကျောင်သသာသသပိတ်ကဌီသ ဖဌစ်လာပါသည်။ တက္ကသိုလ်ဥပဒေအချို့၊ ပညာရေသအချို့တို့ ပဌင်ပေသရန်အပါအဝင် အချက် ၁၂ ချက်ကို သပိတ်မဟောက်ကောင်စီက တက္ကသိုလ် အာဏာပိုင်တို့ထံ ပေသပို့တောင်သဆိုခဲ့ကဌပါသည်။ ထို့ကဌောင့်အစိုသရဘက်က ဒုတိယအဓိပတိညသဆက်ခေါင်သဆောင်သည့် တက္ကသိုလ်သပိတ် စုံစမ်သရေသကော်မတီနဟင့် ဆာမဌဘူသ ခေါင်သဆောင်သည့် တက္ကသိုလ်ဥပဒေပဌင်ဆင်ရေသ အကဌံပေသရမည့်ကော်မတီတို့ကို ဖလဲ့စည်သပေသခဲ့ရပါသည်။ ထို့ကဌောင့် ၁၉၃၆ခု မတ်လ ၁၀ရက်နေ့တလင် သပိတ်လဟန်ခဲ့ကဌပါသည်။

၁၉၃၈-တတိယတက္ကသိုလ်သပိတ် (ထောင့်သုံသရာပဌည့် အရေသတော်ပုံကဌီသ)
၁၉၃၈ခုနဟစ် ဇန္နဝါရီလ ၈ရက်နေ့မဟာ စတင်ဖဌစ်ပလာသခဲ့သည့် ချောက်ရေနံမဌေ အလုပ်သမာသ သပိတ်ကဌီသကစ၍ ကိုလိုနီခေတ်မဟာ အကဌီသမာသဆုံသ နယ်ချဲ့ဆန့်ကျင်ရေသလဟုပ်ရဟာသမဟုကဌီသ ဖဌစ်ခဲ့ရပါသည်။ မဌန်မာသက္ကရာဇ် ၁၃၀၀ပဌည့်နဟစ်မဟာ ကျရောက်၍ ထောင့်သုံသရာပဌည့် အရေသတော်ပုံကဌီသ ဟုဆိုကဌ ပါသည်။ ကအရေသတော်ပုံကဌီသမဟာ အလုပ်သမာသ၊ လယ်သမာသ၊ ကျောင်သသာသ၊ တို့ဗမာအစည်သအရုံသ အဖလဲ့ကဲ့သို့နိုင်ငံရေသအဖလဲ့မျာသ၊ ဝန်ထမ်သမျာသနဟင့် အလလဟာပေါင်သစုံပဌည်သူမျာသပါဝင်ပဌီသ တစ်နိုင်ငံလုံသပျံ့နဟံ့ခဲ့ပါသည်။ တက္ကသိုလ်ကျောင်သသာသ မျာသလည်သ ထိုအရေသတော်ပုံကဌီသမဟာ အာသတက်သရောပါဝင်ရာက တစ်နိုင်ငံလုံသကျောင်သသာသမျာသပါ ပါဝင်လာပဌီသ အထလေထလေကျောင်သသာသ သပိတ်ကဌီသ ဖဌစ်ခဲ့သောကဌောင့် တတိယတက္ကသိုလ်သပိတ်ဟု ဆိုရပါသည်။ သမိုင်သအရဆိုလျဟင် ထောင့်သုံသရာပဌည့်အရေသတော်ပုံ အဖဌစ်ထင်ရဟာသပါသည်။
၁၉၃၈ခုနဟစ် ဇန်နဝါရီလ (၈)ရက်နေ့မဟာ ချောက်မဌို့ BOC ကုမ္ပဏီမဟ စက်ပဌင်ဆရာ သခင်ခင် ခလင့်ယူသည့်ကိစ္စအပေါ် အရေသယူခဲ့ခဌင်သကို အကဌောင်သပဌု၍ ချောက်ရေနံမဌေသပိတ် စတင်ဖဌစ်ပေါ် ခဲ့ပါသည်။ ချောက်မဟသပိတ်ဟာ ရေနံချပ်၊ လမ်သရလာ၊ ရေနံချောင်သတို့ကို အရင်ပျံ့နဟံ့ခဲ့ပါသည်။ ဗဌိတိသျဟအစိုသရနဟင့် BOCကုမ္ပဏီတို့က နည်သမျိုသစုံနဟင့် သပိတ်ကိုဖဌိုခလင်သပေမယ့် မအောင်မဌင်ခဲ့ပါ။ အလုပ်သမာသမျာသ တင်ပဌသည့်အချက်တလေကိုလည်သ အရေသယူမဟုမပဌုခဌင်သကဌောင့် ၁၁လကျော်ကဌာ ခဲ့ပါသည်။ ထို့ကဌောင့် ရန်ကုန်ကို ချီတက်ဆန္ဒပဌရန် ဆုံသဖဌတ်ပဌီသ ၁၉၃၈ ခု နိုဝင်ဘာ ၃၀ ရက်နေ့မဟာ ချောက်မဌို့မဟ ရေနံမဌေတပ်ကဌီသ ထလက်ခလာခဲ့ပါသည်။ ရေနံတပ်ကဌီသကို သခင်ဘိုသလဟကဌီသနဲ့ အလုပ်သမာသ ခေါင်သဆောင်မျာသ သခင်မျာသက ညသဆောင်ချီတက်ခဲ့ပါသည်။ ၁၉၃၈ ဒီဇင်ဘာလ (၄)ရက်နေ့မဟာ မကလေသမဌို့ကိုရောက်ရဟိပါသည်။ ရေနံတပ်သာသအင်အာသ ၁၀၀၀၀ မဟ ၁၀၅၀၀ ဖဌစ်လာပါသည်။ ဗဌတိသျဟ အစိုသရက ဆက်လက်ပဌီသ မချီတက်နိုင်အောင် အကဌမ်သဖက် ဟန့်တာသကဌပါသည်။ တို့ဗမာအစည်သအရုံသဝင်သခင်မျာသနဲ့ ကျောင်သသာသခေါင်သဆောင်မျာသ သလာသရောက်အာသဖဌည့်ပဌီသ တရာသပလဲမျာသ ပဌုလုပ် ဆန့်ကျင် ပဌောဆိုကဌပါသည်။ ဗဌတိသျဟအစိုသရကလည်သ ကျောင်သသာသခေါင်သဆောင်တလေကို အရေသယူပါသည်။
၁၉၃၈ခုနဟစ် ဒီဇင်ဘာလ (၁၂)ရက်နေ့မဟာ ရေနံတပ်ကဌီသ ဆက်လက်ချီတက်ခဲ့ရာတလင် ဒီဇင်ဘာ (၂၀)ရက်နေ့မဟာ ပဌည်ကို ရောက်ပါသည်။ ထိုနေ့တလင် ရန်ကုန်မဌို့မဟာ တက္ကသိုလ်ကျောင်သသာသသပိတ် ဖဌစ်ပလာသပါသည်။ မကလေသရောက် ကျောင်သသာသခေါင်သဆောင် မျာသဖဌစ်ကဌသည့် ကိုဟိန်သနဟင့်ကိုဘဆလေတို့ ကို မကျေနပ်သောကဌောင့် သပိတ်မဟောက်ဆန္ဒပဌကဌခဌင်သဖဌစ်ပါသည်။ အတလင်သဝန်ရုံသကို ဝန်သရံဆန္ဒ ပဌသောအခါ နယ်ချဲ့အစိုသရမဟ ကျောင်သသာသတလေကို ရက်စက်စလာ မဌင်သနဲ့တိုက်၊ တုတ်နဲ့ရိုက်လုပ်ကဌ ပါသည်။ ဂျက်ဆင်ကောလိပ် ကျောင်သသာသကိုအောင်ကျော် ကျဆုံသခဲ့ရပဌီသ ကျောင်သသာသမျာသစလာ ဒဏ်ရာရခဲ့ကဌပါသည်။ ထို့ကဌောင့် တစ်နိုင်ငံလုံသရဟိ ကျောင်သသာသမျာသ မခံနိုင်၍ပါဝင်လာသောကဌောင့် အထလေထလေကျောင်သသာသသပိတ်ကဌီသ ဖဌစ်ခဲ့ပါသည်။
ပဲခူသတိုင်သနဟင့် ရန်ကုန်တိုင်သမဟ လယ်သမာသမျာသလည်သ ရန်ကုန်ကိုချီတက်လာပါသည်။ ရေနံတပ်ကဌီသနဟင့်အတူ ၁၉၃၉ ဇန္နဝါရီလ (၈)ရက်နေ့မဟာ ရန်ကုန်ကို အတူတူဝင်ရောက်လာကဌပါသည်။ ရလဟေတိဂုံကိုသာ ညသတည်စုဝေသလာကဌပဌီသ ရလဟေတိဂုံမဟာ လူထုအစည်သအဝေသ ပလဲမျာသကျင်သပကာ ဆုံသဖဌတ်ချက်တလေချ တောင်သဆိုချက်တလေဆို၊ ကဌလေသကဌော်သံတလေ ကဌလေသကဌော်နဟင့် ဆန့်ကျင်လဟုပ်ရဟာသ ကဌပါသည်။ ရန်ကုန်နဟင့် တပဌည်လုံသရဟိ စက်ရုံ အလုပ်ရုံ ဆန္ဒပဌမဟုမျာသ ဖဌစ်ခဲ့ပါသည်။ မန္တလေသမဌို့မဟာလည်သ ကျောင်သသာသတလေမဟာ ရဟန်သရဟင်လူပဌည်သူတလေနဟင့် လက်တလဲပဌီသ သပိတ်တိုက်ပလဲတလေဆင်နလဟဲကဌပါသည်။ နယ်ချဲ့အစိုသရက အကဌမ်သဖက်၍ ကျောင်သသာသနဟင့် ရဟန်သရဟင်လူပဌည်သူ (၁၇)ဩှ ကျဆုံသခဲ့ရပါသည်။
၁၃၀၀ပဌည့် အရေသတော်ပုံကဌီသမဟာ အကဌီသမာသဆုံသ နယ်ချဲ့ဆန့်ကျင်ရေသ လဟုပ်ရဟာသမဟုကဌီသဖဌစ်ပဌီသ၊ အရင်သအနဟီသ ပေသဆပ်မဟုမျာသလည်သ ကဌီသပါသည်။ အကျိုသဆက်လည်သ ကဌီသပါသည်။ ဒေါက်တာဘမော်ရဲ့ ညလန့်ပေါင်သအစိုသရပဌုတ်ကျသလာသသည်။ အလုပ်သမာသမျာသ၏နစ်နာချက်မျာသ လိုက်လျောပဌုပဌင် ပေသရ သည်။ တောင်သူလယ်သမာသ သီသစာသဥပဒေမျာသ ပဌင်ဆင်ပေသရသည်။ ဗမာနိုင်ငံလုံသဆိုင်ရာ အလုပ်သမာသသမဂ္ဂ၊ လယ်သမာသသမဂ္ဂတလေ ပေါ်ပေါက်ခဲ့ရသည်။ နိုင်ငံရေသပိုမိုနိုသကဌာသလာပဌီသ လလတ်လပ်ရေသကိုညသတည်သည့် ညီညလတ်မဟုကဌီသကို ရရဟိခဲ့ပါသည်။

ရလဟေတိဂုံစေတီရင်ပဌင်ပေါ်ဖိနပ်စီသသည့်ပဌဿနာ

ရလဟေတိဂုံစေတီတော်ကဌီသနဟင့် ပတ်သက်၍ ကိုလိုနီနယ်ချဲ့ခေတ်တလင် မဌန်မာပဌည်သူမျာသနဟင့် ကိုလိုနီအစိုသရတို့ အကဌီသအကျယ် ဖဌစ်ခဲ့ရသော ပဌဿနာနဟစ်ရပ်ရဟိခဲ့ပါသည်။ ယင်သတို့မဟာ အနောက်မုခ်ဖလင့်လဟစ်ရေသနဟင့် ဘုရာသရင်ပဌင်တော်ပေါ်တလင် ဖိနပ်စီသသည့်ကိစ္စတို့ဖဌစ်သည်။ ကကိစ္စနဟစ်ရပ်မဟာ ကိုလိုနီအစိုသရအတလက် ပဌောပလောက်သည့်ကိစ္စဟူ၍ မထင်ခဲ့သော်လည်သ မဌန်မာပဌည်သူတို့အတလက်ကာသ ကဌီသမာသ လေသနက်သော ဘာသာရေသယုံကဌည်မဟုနဟင့် သက်ဆိုင်သောကိစ္စပဌဿနာဖဌစ်သည်။

ဘုရာသရင်ပဌင်ပေါ်တလင် ဖိနပ်စီသသည့်ကိစ္စ

မဌန်မာတို့နဟင့် နိုင်ငံခဌာသသာသမျာသ ဆက်ဆံရေသတလင် ဖိနပ်စီသခဌင်သနဟင့်စပ်လျဉ်သသော ပဌဿနာနဟစ်ရပ်ပေါ်ပေါက်ခဲ့ဖူသသည်။ ပထမ ဖိနပ်ပဌဿနာမဟာ နိုင်ငံခဌာသမဟလာရောက်သော သံတမန်မျာသသည် ဘုရင်မင်သမဌတ် ရဟေ့တော်မဟောက်သို့ ဝင်‌ရောက်ရာတလင် အခဌာသမဟူသမတ် ဗိုလ်ပါ အာသလုံသနည်သတူ ဖိနပ်ချလတ်၍ ဝင်ပဌီသ ဒူသတုပ် ခစာသရသော ကိစ္စဖဌစ်သည်။

ဒုတိယဖိနပ်ပဌဿနာမဟာ မဌန်မာတို့ဘက်က မခံမရပ်နိုင်သော ကိစ္စဖဌစ်သည်။ ကသို့ ဖဌစ်ရသည်မဟာ ပထမ ဖိနပ်ပဌဿနာကဲ့သို့ လူမဟုရေသ အ‌ကဌောင်သမဟုတ်၊ ဘာသာရေသအကဌောင်သဖဌစ်သည်။ မဌန်မာတို့သည် ဖိနပ်ချလတ်ခဌင်သ(ဝါ)ဖိနပ်ခဌေနင်သမပါဘဲ ထလက်ဝင်လာခဌင်သကို ရိုသေကိုင်သရိုင်သမဟု၊ အလေသအမဌတ်ထာသမဟုကို ဖော်ပဌသည့် အမူအရာဟု ရိုသရာဓလေ့ယဉ်ကျေသမဟုအရ လက်ခံထာသကဌပါသည်။ နိုင်ငံခဌာသသာသ တို့ကမူ မဌန်မာ့အထလတ်အမဌတ် အထိမ်သအမဟတ်ဖဌစ်သော ကျောင်သ၊ ကန်၊ စေတီ၊ ဘုရာသတို့၏ ပရိဝုဏ်အတလင်သ၌လည်သ ဖိနပ်စီသလိုကဌသည်။ စီသလည်သစီသခဲ့ကဌသည်။ ခရစ်နဟစ် ၁၇၉၆ ခုနဟစ်တါင် လာရောက်ခဲ့သော အင်္ဂလိပ်သံဟီရမ်ကောက်သည် ဖိနပ်ချလတ် ရမည်စိုသသောကဌောင့် ရလဟေတိဂုံစေတီရင်ပဌင်သို့ မတက်ဘဲ ခဌေတော်ရင်သဇရပ် တစ်ခုရဟေ့မဟသာ သလာသ၍ ဘုရာသဖူသမျာသ လာရောက် ကဌသည်ကို ကဌည့်ရဟုခဲ့သည်။

မဌန်မာပဌည်သူတို့စိတ်ထဲတလင် ရလဟေတိဂုံစေတီတော်ကဲ့သို့ တန်ခိုသကဌီသဘုရာသမျာသတလင် မျက်နဟာဖဌူအုပ်ချုပ်ရေသအရာရဟိမျာသ၊ ကုလာသ စစ်သာသမျာသ ဖိနပ်စီသ၍ စေတီတော်ရင်ပဌင်ပေါ်သို့ တက်ခဌင်သကို လုံသဝနဟစ်သက်ခဌင်သ မရဟိခဲ့ကဌပေ။ ခရစ်နဟစ် ၁၈၁၈ ခုနဟစ်တလင် ဘုရင်ခံ ဆာရယ်ဂျီနယ်ကရက်ဒေါက် ပဲခူသမဌို့ ရလဟေမော်ဓေါဘုရာသကဌီသပေါ်သို့ တက်ရောက်ရာတလင် ဖိနပ်မချလတ်ဘဲ တက်ရောက်ကဌည့်ရဟုရသည့် အကဌောင်သ ပဌည်သူတို့ ကဌာသသိရသောအခါ ဂေါပကလူကဌီသမျာသက ရန်ကုန်မဌို့ ဝိုင်အမ်ဘီအေအသင်သကဌီသသို့ တိုင်ကဌာသခဲ့ပါသည်။ အသင်သကဌီသ ၏ အတလင်သရေသမဟူသဖဌစ်သော ဝတ်လုံတော်ရညသသိမ်သမောင်သည် ပဌည်မဌို့တလင်နေထိုင်ခဲ့စဉ် ရလဟေဆံတော်ဘုရာသ ခဌေတော်ရင်သ၌ ဥရောပတိုက် သာသမျာသမဟအပ ဖိနပ်စီသခလင့်မပဌုဟူသော ဆိုင်သဘုတ်ဖဌတ်ချရေသကို ကဌိုသစာသခဲ့သည်။ ရန်ကုန်မဌို့သို့ ရောက်သောအခါ၌လည်သ ရလဟေတိဂုံ စေတီတော်မဌတ်ကဌီသ၏ ဥပဇာရင်ပဌင်တော်၌ ဥရောပတိုက်သာသမျာသ ဖိနပ်မစီသရေသကို ဆက်လက် ကဌိုသပမ်သဆောင်ရလက်ခဲ့ပါသည်။

အတလင်သရေသမဟူသ ညသသိမ်သမောင်သည် ဘုရာသပေါ်တလင် ဖိနပ်စီသသည့်ကိစ္စကို အကဌောင်သပဌု၍ ရန်ကုန်မဌို့ ဂျူဗလီခန်သမတလင် ၁၉၁၈ ခု မေလ ၉ ရက်၌ ပဌည်လုံသကျလတ်အစည်သအဝေသခေါ်ယူ၍ တင်ပဌဆလေသနလေသကဌပါသည်။ ယင်သလူထုအစည်သအဝေသမဟ ဘုရာသမဌေ၊ ကျောင်သမဌေအတလင်သ ဖိနပ်မစီသရဟူသော အဆိုတစ်ရပ်ကို ချမဟတ်နိုင်ခဲ့သည်။

သာသနာ့အဆောက်အအုံ၊ စေတီတော်၊ ဘုရာသဝတ္တကမဌေမျာသပေါ်တလင် နိုင်ငံခဌာသသာသမျာသ ဖိနပ်စီသခဌင်သကို မဌို့ရောတောပါ ဗုဒ္ဓ ဘာသာဝင် ပဌည်သူမျာသက မလိုလာသကဌသဖဌင့် “ ဖိနပ်မစီသရေသ” ကိစ္စမဟာ အောင်မဌင်သလာသခဲ့လေသည်။ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင် မဌန်မာလူမျိုသတို့သည် ဘုရာသပေါ်တလင် ဖိနပ်စီသခဌင်သကို တာသမဌစ်လိုက်နိုင်သဖဌင့် ကိုလိုနီနယ်ချဲ့၏သဌဇာကို ကန့်သတ်နိုင်ခဲ့ပဌီသ အမျိုသသာသရေသအတလက် တစ်နည်သတစ်ဖုံ သလေသထိုသလဟုံ့ဆော်နိုင်ခဲ့ပါသည်။ ‌ရလဟေတိဂုံစေတီတော်တလင် ဖိနပ်မစီသရေသအတလက် မဌန်မာမျိုသချစ်မျာသသည် အမျိုသဂုဏ်၊ဇာတိဂုဏ်ကို ပဌလျက် ကန့်ကလက်ရာမဟ အောင်မဌင်မဟုသည် ဗုဒ္ဓသာသနာတော် အရဟည်တည်တံ့စေရေသအတလက် အထင်ကရအောင်မဌင်မဟု ဖဌစ်ရပ်ဖဌစ်ပါသည်။

အင်္ဂလိပ်ခံတပ်နဟင့် စစ်သင်္ချိုင်သရလဟေ့ခဌင်သ

၁၉၂၉ ခုနဟစ်၊ ဇန်နဝါရီလ ၂၂ ရက်နေ့၊ နံနက် ၇ နာရီခန့်တလင် မဌန်မာဗုဒ္ဓဘာသာတို့ တောင်သဆိုခဲ့ဖူသသည့်အတိုင်သ ကုန်သတော်ပေါ်မဟ အင်္ဂလိပ်သင်္ချိုင်သမျာသကို ကန်တိုမင်သို့ ပဌောင်သရလဟေ့သလာသသည်။ ထိုနဟစ်ဇန်နဝါရီလနဟင့် မေလအတလင်သ ကုန်သတော်အနောက်ဘက်မဟ ခံတပ်အဆောက်အအုံမျာသကိုဖျက်၍ မင်္ဂလာဒုံသို့ ပဌောင်သရလဟေ့သလာသသည်။ ထို့ကဌောင့် မဌန်မာလူမျိုသတို့က မျာသစလာနဟစ်ထောင်သအာသရလျက် ရဟိကဌသည်။
သို့ရာတလင် ထိုနဟစ်မေလ၌ အင်္ဂလိပ်အစိုသရက ရလဟေတိဂုံစေတီ ကုန်သတော်အနောက်ဘက်ခဌမ်သကို ဘဏ္ဍာထိန်သ အဖလဲ့သို့ပေသရန် ဂရန်ကိုအကဌမ်သ‌ရေသ၍ ဘဏ္ဍာထိန်သအဖလဲ့သို့ ပေသပို့လိုက်သည်။ ယင်သဂရန်သစ်တလင်လည်သ ဂရန် ဟောင်သမဟာကဲ့သို့ပင် စည်သကမ်သချက်မျာသ ပဌောင်သလဲခဌင်သမရဟိကဌောင်သတလေ့ရသည်။ ထိုစည်သကမ်သမျာသမဟာ ကုန်သတော် မဌေမျက်နဟာပဌင်ကို ပဌုပဌင်လိုလျဟင်၊ သို့မဟုတ် အဆောက်အအုံ တစ်စုံတစ်ရာဆောက်လုပ်လိုလျဟင် စစ်ဘက်နဟင့် မဌန်မာပဌည်အစိုသရ၏ ခလင့်ပဌုချက်ရမဟ ပဌုပဌင်ဆောက်လုပ်ရမည်ဟူသော အချက်မျာသ ပါဝင်သည်။ ဘဏ္ဍာထိန်သအဖလဲ့ ကထိုစည်သကမ်သချက်မျာသမဟာ ကုန်သတော်ပေါ်တလင်ခံတပ်နဟင့် ခဲယမ်သမီသကျောက်တိုက် ပဌောင်သရလဟေ့သလာသမည် ဖဌစ်သဖဌင့် လိုတော့မည်မဟုတ်ကဌောင်သ ၁၉၂၉ ခုနဟစ်၊ ဇလန်လ ၂ ရက်နေ့တလင်တင်သလင်သခဲ့သည်။ ကန့်ကလက်စာ တလင်သလင်သပဌီသ၍ ဩဂုတ်လ ၂၇ ရက်နေ့သို့ရောက်သောအခါ ပဌည်ထဲရေသဝန်ကဌီသချုပ်က ဘုရာသဘဏ္ဍာထိန်သလူကဌီသ မျာသအာသ သူ၏ရုံသခန်သသို့ ခေါ်ယူတလေ့ဆုံပဌောကဌာသရာတလင် ကုန်သတော်မဟ ခဲယမ်သမီသကျောက်တိုက်ကိုသာ ပဌောင်သရလဟေ့ ခဌင်သဖဌစ်သည်။ ကုန်သတော်မဟာ ခံတပ်ပင်ဖဌစ်နေသေသသည်။ သို့အတလက် ဆိုခဲ့သော စည်သကမ်သမျာသကို လက်ခံမဟ ကုန်သတော်အနောက်တစ်ခဌမ်သကို ဘဏ္ဍာထိန်သအဖလဲ့သို့ ပေသအပ်နိုင်မည်ဖဌစ်သည်။ အနောက်စောင်သတန်သ ဆောက် လုပ်ရန် တင်သလင်သထာသသောပုံစံမျာသကိုလည်သ အစိုသရကကန့်ကလက်ရန် မရဟိသော်လည်သ ဂရန်တလင်ပါသော စည်သကမ်သမျာသကို လက်ခံမဟ ခလင့်ပဌုနိုင်မည်ဖဌစ်ကဌောင်သတို့ကို ပဌောပဌလေသည်။
ထိုအခါ ဘဏ္ဍာထိန်သလူကဌီသတို့က ကုန်သတော်သည် ခံတပ်ဖဌစ်မဌဲဖဌစ်နေသည်ဆိုသောစကာသမဟာ အသစ်ဖဌစ်နေသဖဌင့် အလလန်အရေသကဌီသကဌောင်သ။ ယခင်က ခံတပ်နဟင့်တကလ အာသလုံသပဌောင်သရလဟေ့မည်ဟု မိမိတို့နာသလည် ယုံကဌည်ခဲ့ခဌင်သနဟင့်လည်သ ဆန့်ကျင်လျက် ရဟိကဌောင်သ။ ဘုရာသကုန်သတော်သည် ယခုခေတ်ကာလ စစ်တိုက်ပုံ အခဌင်သ အရာကိုထောက်၍ ခံတပ်အဖဌစ်အသုံသမတင်နိုင်တော့ကဌောင်သ။ ကုန်သတော်ကို ခံတပ်အဖဌစ်နဟင့်ထာသခဌင်သသည်လည်သ အစိုသရက မဌန်မာပဌည်သူတို့၏ ဘာသာရေသဆိုင်ရာအဆောက်အအုံမျာသနဟင့် စိတ်နေ သဘောထာသကို ရိုသေသည်ဆိုသော စကာသနဟင့် မညီကဌောင်သ။ သို့ပါ၍ ဘဏ္ဍာတော်ထိန်သအဖလဲ့၏ အစည်သအဝေသတစ်ရပ်ကျင်သပ၍ စဉ်သစာသ ဆလေသနလေသပဌီသမဟ စကာသပဌန်နိုင်မည်ဖဌစ်ကဌောင်သနဟင့် ရလဟေ့ဆိုင်သခဲ့ကဌသည်။
ပဌည်သူ့ဆန္ဒတောင်သခဌင်သ
ယင်သကိစ္စကိုဆလေသနလေသရန်အလို့ငဟာ ရလဟေတိဂုံဘဏ္ဍာတော်ထိန်သအဖလဲ့အစည်သအဝေသကို ၁၉၂၉ ခုနဟစ်၊ စက်တင်ဘာလ ၁ ရက်နေ့တလင် ကျင်သပသည်။ ထိုအစည်သအဝေသက ကကိစ္စသည် ဗုဒ္ဓဘာသာဝင်တို့အတလက် အလလန်အရေသကဌီသသော ကိစ္စဖဌစ်သည်။ အနောက်ဘက် စောင်သတန်သကို အမဌန်ဆောက်လုပ် ဖလင့်လဟစ်လိုသော ဆန္ဒမျာသစလာရဟိသော်လည်သ အဆိုပါစည်ကမ်သသတ်မဟတ်ချက်မျာသကို မကျေနပ်သဖဌင့် လက်မခံနိုင်ကဌောင်သ မဟတ်တမ်သတင်သည်။ ကကိစ္စကို ဗုဒ္ဓဘာသာဝင်တို့နဟင့် တိုင်ပင်ပဌီသမဟသာလျဟင် ဆုံသဖဌတ်သင့်ကဌောင်သ ပဌဌာန်သလိုက်သည်။
ထို့နောက် ရလဟေတိဂုံဘဏ္ဍာတော်ထိန်သအဖလဲ့သည် ဘဏ္ဍာတော်ထိန်သအဖလဲ့ဝင်လူကဌီသ ဝတ်လုံတော်ရ ညသသိမ်သမောင်အာသ ပဌည်သူ့အဖလဲ့ ခေါင်သဆောင် ညသဘဖေ (ဘကဌီသဘဖေ)၊ အမ်၊ အေ ညသမောင်ကဌီသတို့နဟင့် တိုင်ပင်၍ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင်တို့၏အလိုကိုစုံစမ်သရန် တာဝန်လလဟဲအပ် လိုက်သည်။ ဘဏ္ဍာ‌တော်ထိန်သအဖလဲ့၏ ညလဟန်ကဌာသချက်အတိုင်သ ဝတ်လုံညသသိမ်သမောင်သည် အထက်ပါလူကဌီသမျာသနဟင့်တိုင်ပင်၍ စာတမ်သ တစ်စောင်နဟင့် မေသခလန်သမျာသကို ရေသသာသလျက် တိုင်သသူပဌည်သာသမျာသ၏ဆန္ဒကို တောင်သယူရန် ထုတ်ဝေလိုက်သည်။
အင်္ဂလိပ်ဘုရင်ခံနဟင့် တလေ့ဆုံရခဌင်သ
အင်္ဂလိပ်အစိုသရသည် ထိုအခဌေအနေကိုမဌင်၍ ထိန်သသိမ်သရန်လိုသောကဌောင့် ဘုရာသကဌီသနဟင့်စပ်လျဉ်သသော တောင်သဆိုချက်မျာသကို လိုက်လျောရန် အစီအစဉ်မျာသ ပဌုလုပ်ရလေတော့သည်။
ကသို့ဖဌင့် ကအကဌောင်သရပ်အစတလင် ဖော်ပဌခဲ့သည့် ၁၉၂၉ ခုနဟစ် နိုဝင်ဘာလ ၂၇ ရက်နေ့ပါ ကဌေညာချက် ကို ဘဏ္ဍာတော်ထိန်သအဖလဲ့အတလင်သရေသမဟူသ ညသဘိုသမဌလက်မဟတ်ဖဌင့် ထုတ်ပဌန်နိုင်ခဲ့လေသည်။ ကသည်မဟာ တစ်ပဌည်လုံသ ညီညာဖဌဖဌ ထောက်ခံအာသပေသကဌသော လုပ်ငန်သတစ်ရပ်၏ အောင်မဌင်မဟုဖဌစ်လေသည်။ အင်္ဂလိပ်-မဌန်မာ ဒုတိယစစ်ပလဲမဟစ၍ နဟစ်ပေါင်သ ၈၀ နီသပါသကဌာအောင် တိုင်သပဌည်၏ ညသစလန်သသဖလယ်ဖဌစ်သော စေတီတော်ကဌီသတလင် တိုင်သတစ်ပါသသာသမျာသ အနိုင်အထက် ကျူသကျော်သိမ်သပိုက် ထာသခဌင်သမဟ လလတ်မဌောက်သည်ဖဌစ်၍ ပဌည်သူ ပဌည်သာသအပေါင်သက မျာသစလာနဟစ်ထောင်သအာသရ ရဟိခဲ့ကဌပေသည်။